.png)
Motivată de experiența unei porțiuni din copilărie în care părinții au fost departe, April a dorit să lucreze cu fete din sat a căror părinți sunt plecați în străinătate pentru a munci. Pornind de la această conexiune, scopul ei a fost să dea celor două surori cu care a lucrat cât mai multă autonomie în a-și spune povestea, lăsându-le o cameră de filmat pe perioada rezidenței și implicându-le activ în tot procesul, de la înregistrat sunet la generat idei. Ce a rezultat este un proces jucăuș de co-creație, un dialog în timp despre experiența dificilă a separării de părinți și reziliența copilăriei, bucuria jocului și a explorării, și procesul de a merge înainte. Camera devine, în varii momente, parte din experiența trăită, lumea exterioară și cea interioară îmbinându-se.
Ioana (12 ani) și Adriana (7 ani), sunt firi creative, jucăușe și visătoare, iar eu m-am bucurat de entuziasmul lor față de ideea de a face un proiect documentar împreună. Deși Adriana, sora mai mică, nu a dorit să ia parte inițial, după ce i-a povestit Ioana cum a fost întâlnirea noastră, a devenit curioasă și a spus că vrea și ea, iar asta m-a bucurat foarte mult.
Au fost entuziasmate să ne plimbăm cât de mult, să îmi arate jocurile lor preferate și să îmi povestească tot felul de lucruri despre ele. Au fost curioase să explorăm împreună prin video și sunet împrejurimile lor de zi cu zi. Ele sunt ghidul meu aici în sat, iar asta îmi dă o perspectivă explorativă și jucăușă – descoperim pomi magici, fel de fel de flori și inventăm jocuri cu ce avem la îndemână (frunze, pietre și flori).
Le-am lăsat un camcorder permanent pentru ca ele să filmeze viața lor de zi cu zi cu scopul de a face un film pentru părinții lor, care sunt momentan plecați în străinătate.
Am vorbit despre dorul de părinți, despre ce înseamnă acasă și ce înseamnă familia. Cu timpul, am devenit prietene și mă bucur că au fost deschise și mi-au povestit despre experiențele lor. Intenționez să țin legătura cu ele și îmi doresc să mă intorc în sat pentru a continua explorarea noastră comună. Îmi place acest proces de co-creație și încerc să le încurajez și să le dau cât mai multă libertate. E un proces de învățare și experimentare și pentru ele, și pentru mine.
April Ibinceanu a absolvit cursul de film la Westminster University și a lucrat apoi ca scenograf. A experimentat cu instalații imersive și filmmaking colaborativ. În experiența de a preda film la PQA a fascinat-o limbajul specific al copilăriei. Ea a locuit cea mai mare parte a vieții în Londra iar recent a revenit în Valea Jiului cu intenția de a se reconecta cu locul natal și a explora teme personale: copilărie și acasă, locuri în schimbare și proces de regenerare, boală și moarte, reziliență și adaptare.
.png)