
Calendar foto tip flipchart
Colaj lemn pe semn de circulație, triunghi metalic
Video
Publicație colectivă foto + desen cu copii din sat
Majoritatea dintre noi trăim în prezent era postsezonieră, un timp al turismului facil către temperaturi mai suportabile și un timp al accesului rapid la bunuri și produse, unde e firesc să găsești căpșuni în noiembrie și struguri în februarie. Viața din mediul rural încă este sincronizată la anotimpuri. Proiectul „Lada cu unelte” readuce în atenție relația strânsă a omului cu natura, mai exact sezonalitatea firească a agriculturii.
Prin prezentarea unei unelte reprezentative pentru fiecare lună a anului, se creează un traseu între munca depusă, condițiile meteo și roadele lunii respective. Prin unelte omul se leagă de pământ și de plante, și pe parcursul unui an putem vedea câte cozi de lemn îi trec prin mâini și în ce fel e făcut și tocit fiecare obiect ca să îi servească la treabă. Prezentarea lor, structurată în acest horoscop agricol, pune accent pe o consecutivitate: lucrurile se fac după un rost anume care trebuie respectat.
Dar mesajul cel mai important care reiese din aceste portrete de instrumente ale muncii este că treaba nu se termină niciodată: după ce se curăță copacii și se sapă grădina, urmează prășila, coasa, strânsul fânului, secerișul, apoi se intră la cules și la arat — toate astea în timp ce trebuie ținută și casa curată, curtea în ordine și animalele îngrijite. Planurile zilei de mâine ajung să intre și în vise, pentru că mintea harnică nu se odihnește ușor.
Proiectul este și un tribut pentru munca manuală, care dispare încet, înlocuită pe rând de industrializare, dominată de digitalizare și munca de birou. Pare aproape arhaic să mai faci ceva cu mâinile, și de aceea are sens o revizitare a unor practici primordiale. Fiecare meserie are sculele ei, proiectul devine astfel și o radiografie a profesiilor dintr-o comunitate. Uneltele sunt puternic legate de supraviețuire (hrană) sau cultură (estetică).
Vlad a fondat Paper Traffic în 2022, o editură care folosește cartea ca mediu artistic, din nevoia de a realiza proiecte pe un suport fizic ce funcționează ca o capsulă în timpuri trecătoare. Publică proză, poezie, o carte de bucate, o revistă, două ghiduri (despre avioane de hârtie și despre jocul de table), și predominant albume de fotografie, în tiraj mic, cu atenție asupra cărții ca obiect și asupra experienței de la lansare. Paper Traffic funcționează și ca librărie în Piața Obor din București, unde distribuie publicații locale și artă pe hârtie.
