Other residents needed Hundorf to quietly examine their own obsessions. Empty churches and expansive landscapes became safe spaces for telling contemporary tales of love and uprootedness. For them, the village became a "home" of the spirit and a catalyst for contemplation. And last but not least, there also were those who delved into its history and sang its past and mysteries.
This chronicle of a small Transylvanian village may seem irrelevant in the face of the contemporary forces and the relentless flux of information that captivate our daily attention. However, when looked at closely, patiently, it evokes universal traits. If from a single individual we can uncover all of humanity, then from the Hundorf of this past summer we can understand the challenges and dilemmas of a community, but also a country and a whole world at a new crossroads.
Hundorf nu e satul pastoral al amintirilor din copilărie, al tablourilor lui Grigorescu, satul neaoș, epicentru al românității în care natura și omul conviețuiesc în armonie.
Nu e nici satul caricatural din divertismentul contemporan populat de stereotipuri. Contrazicând aceste perspective clișeice, expoziția funcționează ca o recalibrare la real; ea propune o serie de incursiuni prin spiritul satului Hundorf, dezvăluind straturile reale și complexe care îl definesc. Combinând medii digitale cu tehnici tradiționale, sunet, instalații și performance, lucrările artiștilor compun portretul și harta unui spirit complicat și hăituit, dar în același timp viu și antifragil.
Examinând realități locale precum migrația, condiția femeilor de la țară, sincopele educației, disonanțele familiale, diversitatea etnică sau criza identității adolescenților, unii rezidenți au scos satul din abstracțiunea atemporală a ruralului și l-au făcut tangibil. Privindu-l prin ochii lor, distingem un spațiu conectat direct la sursele actualității; aici se muncește, distrează, suferă, iubește; aici se testează ad-hoc, în timp real, ipoteze și rezolvări ale valurilor vieții.
Hundorf is not the idyllic place of childhood memories, the picturesque village from Grigorescu's paintings, the epicenter of Romanian identity where people and nature coexist in harmony.
It is not the rural caricature from contemporary entertainment either. Contradicting these clichéd perspectives, the exhibition functions as a re-calibration to reality; it outlines a series of explorations through the spirit of Hundorf, revealing the real and complex layers that define it. Combining digital media with traditional techniques, sound, installation, and performance, the works compose a map and a portrait of a complicated and haunted spirit, but also a vibrant and anti-fragile one.
Examining local realities such as migration, the condition of women in rural areas, educational issues, familial complexities, ethnic diversity, or the identity crisis of adolescents, some residents have dislodged the village from its timeless abstraction and made it tangible. Seeing it through their eyes, we discern a space plugged straight into the sources of actuality; here, people work, have fun, suffer and love; here, they test in real-time the solutions to life's ebbs and flows.
Alți rezidenți au avut nevoie de Hundorf pentru a-și scormoni în liniște și pace prin propriile obsesii. Bisericile goale, peisajele întinse, natura plină de paie, au devenit safe space-ul mărturisirii unor povești contemporane despre dragoste și dezrădăcinare. Pentru ei, satul a devenit un ”acasă” al spiritului și un catalizator al contemplării. Și nu în ultimul rând, au fost cei care au scormonit prin istoria satului și i-au cântat trecutul și misterul.
Această cronică a unui mic sat transilvan ar putea părea irelevantă în fața desfășurărilor de forțe și de informații care ne acaparează zilnic atenția. Dar privită îndeaproape, cu răbdare, ea evocă trăsături universale. Așa cum din fiecare om putem descoperi și deduce umanitatea toată, la fel, din Hundorful acestei veri putem înțelege provocările și dilemele unor oameni și a unei comunități, dar în fond ale unei Românii și a unei lumi întregi la o nouă răspântie de drumuri.
↗ curators: Daniel Semenciuc, Alexandra Boaru & Valentin Teodorescu
↗ curatori: Daniel Semenciuc, Alexandra Boaru & Valentin Teodorescu
The projects carried out within the SAH residencies, as well as the opinions of the participating residents, do not automatically reflect the position of the Acasă la Hundorf Association on the presented subject. SAH is a project that offers young artists the chance to express themselves in an uncensored and free context.
Proiectele realizate din cadrul rezidențelor ȘAH, cât și opiniile rezidenților participanți, nu reflectă în mod automat poziția Asociației Acasă la Hundorf față de subiectul prezentat. ȘAH este un proiect care oferă șansa tinerilor artiști de a se exprima într-un context necenzurat și liber.
Suzuka Miyake is an artist from Japan, who graduated from the Tokyo University Of The Arts And Music. She has been researching witch culture in Japan and Romania. She mainly uses natural objects as materials for her works, creating a world from a non-human perspective.
Suzuka Miyake este o artistă din Japonia, care a absolvit Universitatea de Arte și Muzică din Tokyo. Ea a fost preocupată de cercetarea culturii vrăjitoarelor în Japonia și România. Ea folosește în principal obiecte naturale ca materiale pentru lucrările sale, creând o lume din perspectiva non-umană.
Andrei Gabriel Nicolae is a herbivorous mammal who writes lists, story outlines in countless notebooks, and poems in the captions of Instagram photos. His texts can also be found in the Cenaclul X anthologies Shelters and Clearings, Cutra magazine, and the online platform Literatură și Feminism. He lives in Spain and works for a corporation.
Andrei Gabriel Nicolae este un mamifer erbivor care scrie liste, planuri de povești în agende nenumărate și poezii în descrierea pozelor de pe insta. Texte de-ale sale se mai găsesc în antologiile Cenaclului X „Adăposturi” și „Luminișuri”, revista Cutra și platforma online Literatură și Feminism. Locuiește în Spania și lucrează într-o corporație.
Hunor Tóth (born 2000) is a visual artist from Romania, currently based in Hungary. He is a graduate student of the master's program in photography at the Moholy-Nagy University of Art and Design in Budapest. In his artistic practice, Hunor focuses on rural life and its various aspects. He is interested in exploring and documenting rural life through photography, examining how rural communities redefine, adapt, and change in the face of contemporary challenges.
Hunor Tóth (n.2000) este un artist vizual din România, momentan stabilit în Ungaria. Este studentul absolvent al programului de masterat în fotografie de la Universitatea de Artă și Design Moholy-Nagy din Budapesta. În practica sa artistică, Hunor se concentrează asupra vieții rurale și a diferitelor aspecte ale acesteia. Este interesat să exploreze și să documenteze viața rurală prin intermediul fotografiei, examinând modul în care comunitățile rurale se redefinesc, se adaptează și se schimbă în fața provocărilor contemporane.
Ornela Alia is an Albanian artist based in Tirana. She works with video, text, performance and new media. In her practice she uses triviality to find significance in a long quest dedicated to interactivity and its many forms. Her work has been shown in several spaces such as at Treehouse Amsterdam, Rezidenta9 in Bucharest, Bregenz Biennale in Austria and more. Alia is a recipient of the Seed Award 2022 by Prince Claus Fund.
Ornela Alia este o artistă albaneză stabilită în Tirana care lucrează cu video, text, performance și new media. În practica sa, ea folosește banalitatea pentru a găsi semnificație într-o lungă căutare dedicată interactivității și formelor sale variate. Lucrările ei au fost expuse în diverse spații precum Treehouse Amsterdam, Rezidența9 din București, Bregenz Biennale în Austria și altele. Alia este laureată a premiului Seed 2022 acordat de Prince Claus Fund.
Passepartout Duo’s work investigates new ways to listen to and connect with sound. Reassessing the tools they use to create their music, the group is continually developing a specialized and evolving ecosystem of handmade musical instruments that they use to compose and to perform concerts. Passepartout Duo is formed by pianist Nicoletta Favari (IT) and percussionist Christopher Salvito (US/IT).
Passepartout Duo investighează noi moduri de a asculta și de ne conecta cu sunetul. Reevaluând instrumentele pe care le folosesc pentru a-și crea muzica, grupul dezvoltă continuu un ecosistem specializat de instrumente muzicale realizate manual, pe care le folosesc pentru a compune și pentru a susține concerte. Passepartout Duo este format din pianista Nicoletta Favari (IT) și percuționistul Christopher Salvito (SUA/IT).
Martyna Benedyka is a visual and sound artist, photographer, and coloratura soprano. She works in a wide range of media including painting, film and digital photography, collage, installation, video, and sound art. She studied Art and Design at the Gray’s School of Art in Scotland, UK, and graduated with a First Class BA (Hons) degree in Fine Art Painting in 2014. She has exhibited in the UK, Italy, Germany, Ireland, Poland, Czechia, Denmark, Romania, Estonia, Switzerland, South Korea, Canada and the USA. She is a member of Futures Photography, Amsterdam, The Netherlands (winner 2022). She specializes in early and classical music.
Martyna Benedyka este o artistă vizuală și de sunet, fotograf și soprană de coloratură. Ea lucrează într-o gamă largă de media incluzând pictură, film și fotografie digitală, colaj, instalație, video și artă sonoră. A studiat Artă și Design la Gray's School of Art din Scoția, Marea Britanie, și a absolvit în 2014 cu o diplomă de licență în Pictură. A expus în Marea Britanie, Italia, Germania, Irlanda, Polonia, Cehia, Danemarca, România, Estonia, Elveția, Coreea de Sud, Canada și SUA. Este membră a Futures Photography din Amsterdam, Olanda (câștigătoare în 2022). Ea se specializează în muzică timpurie și muzică clasică.
Ioana Rusu is a visual artist from Iasi, Romania, currently a 2nd year master's student in the photo-video department. Her artistic practice gravitates between reality and fiction, contextualizing elements corresponding to daily life on a mental, constructed territory. She approaches artistic mediums as tools for shaping human perceptions, focusing on anthropological, psychological themes that are generally related to her interest in how memory, trauma or introspection works.
Ioana Rusu este o artistă vizuală din Iași, România. În prezent este masterandă în anul al II-lea la Secția Foto-Video. Practica sa artistică gravitează între realitate și ficțiune, contextualizând elemente corespunzătoare vieții cotidiene pe un teritoriu mental, construit. Abordează mediile artistice ca instrumente de modelare a percepțiilor umane, concentrându-se pe teme antropologice, psihologice, care sunt în general legate de interesul său pentru modul în care funcționează memoria, trauma sau introspecția.
Ruxandra Nițescu’s artistic practice is driven by the desire to explore and understand in depth what loneliness, abandonment, illness and collective or individual traumas mean. Over the years, she has used techniques such as photography, video, sound, drawing, and engraving, being interested in their permeability. Recently, she has become interested in the importance of natural spaces in the healing process.
Practica artistică a Ruxandrei Nițescu este condusă de dorința de a explora și de a înțelege în profunzime ce înseamnă singurătatea, abandonul, boala, traumele colective sau individuale. Pe parcursul anilor a utilizat fotografia, video-ul, sunetul, desenul și gravura, fiind interesată de permeabilitatea acestora. Recent a devenit interesată de importanța spațiului natural în alinarea durerii.
Bianca Maria Popa (b. 2001) is a student at the Sculpture department of the National University of Arts in Bucharest. In his projects he approaches themes such as corporeality as mechanism and as space, anatomical detachments and dismemberments, play. Video or photography techniques are used to capture the relationship with the space and provide dynamism to objects.
Bianca Maria Popa (n. 2001) este studentă la secția de Sculptură din cadrul Universității Naționale de Arte din București. În proiectele sale abordează teme precum corporalitatea ca mecanism și ca spațiu, detașări și dezmembrări anatomice, joaca. Se folosește de tehnici video sau fotografiere pentru a capta relația cu spațiul și a oferi dinamism obiectelor.
Maxim Răzvan is a self-taught visual artist from Suceava, with interests in painting, installation, graphic design, illustration, music, and video. He graduated from the Faculty of Agriculture in Bucharest in 2015 and worked as an agronomist in Suceava for 3 years. After being diagnosed with Lyme disease, he had to leave his job for recovery. In this new reality, he found the opportunity for new explorations and rediscovered his passion for music and visual arts. The artist combines surrealism, pop art, art deco, and elements from brutalist architecture to create paintings and installations that are connected to the modern world and the factors that influence contemporary society.
Maxim Răzvan este un artist vizual autodidact din Suceava, cu interese în pictură, instalație, design grafic, ilustrație, muzică și video. A absolvit Facultatea de Agricultură din București în 2015 și a lucrat 3 ani ca inginer agronom în Suceava. Fiind diagnosticat cu boala Lyme, a fost nevoit să-și abandoneze munca pentru recuperare. În această nouă realitate, a găsit prilejul unor noi căutări și și-a redescoperit pasiunea pentru muzică și artele vizuale. Artistul combină surprarealismul, pop art, art deco și elemente din arhitectura brutalistă pentru a crea picturi și instalații ce se leagă de lumea modernă și de factorii ce influențează omul contemporan.
Larisa Petcuț (b. 1998 Arad) is an artist based in Cluj-Napoca, working in the field of textile arts. Larisa is currently a PhD student at the Doctoral School of the University of Art and Design in Cluj-Napoca, her research project focusing on the creation of new paradigms in contemporary textile art through the use of traditional resources and references. In her works she approaches a feminist discourse, addressing topics such as the role of women in an Eastern European society.
Larisa Petcuț (n. 1998 Arad) este o artistă stabilită în Cluj-Napoca, ce lucrează în domeniul artelor textile. În prezent Larisa este doctorandă în cadrul Școlii Doctorale a Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, proiectul său de cercetare urmărind creația de noi paradigme în arta textilă contemporană prin utilizarea de resurse și referințe tradiționale. În lucrările sale abordează un discurs feminist, adresând subiecte precum rolul femeii într-o societate Est-europeană.
Anca Stoica and Sergiu Diță are choreographers and performers. They graduated from UNATC's Master of Choreography in 2023; Mihai Ivașcu is a writer and cultural worker, completing his studies in 2022, with a Master at CESI. Cumulatively, the performances and artistic activities that the three have created or directed have been produced in spaces and by entities such as Reactor, Hearth, MARe, TNB, ONB, Teatrul Infinit, ARCUB, Insula 42, Asociația Isvor etc. This is their first artistic collaboration as a group.
Anca Stoica și Sergiu Diță sunt coregrafi și performeri. Au absolvit masteratul de Coregrafie al UNATC în 2023; Mihai Ivașcu este scriitor și lucrător cultural, finalizându-și studiile în 2022, printr-un masterat la CESI. Cumulat, spectacolele și activitățile artistice pe care cei trei le-au creat sau condus au fost produse în spații și de entități precum Reactor, Hearth, MARe, TNB, ONB, Teatrul Infinit, ARCUB, Insula 42, Asociația Isvor etc. Împreună se află la prima colaborare artistică.
Irina Ionescu is an interdisciplinary artist, experimenting with as many artistic forms as possible - film, photography, literature, theater. She is interested in exploring ways in which her artistic work goes beyond documenting communities or individuals, aiming to empower and engage them as part of the collaborative process.
Raul Coldea believes that the artistic act is primarily communal, and that when we gather together to consume or create art, we contribute to the writing of the world itself. His practice focuses on performance arts, performances and cultural mediation workshops centered on themes such as climate crisis, housing crisis, socialization and gender violence.
Irina Ionescu este artistă interdisciplinară, experimentând cu cât mai multe forme artistice - film, fotografie, literatură, teatru. Este interesată să exploreze moduri prin care munca sa artistică să depășească documentarea comunităților sau indivizilor, urmărind să-i împuternicească și să îi implice ca parte din procesul colaborativ.
Raul Coldea crede că actul artistic este în primul rând comunitar, iar atunci când ne adunăm împreună pentru a consuma sau pentru a crea artă, contribuim la scrierea lumii. Practica lui se concentrează pe arte performative, spectacole și ateliere de mediere culturală centrate pe teme precum criza climatică, criza locuirii, socializarea și violența de gen.
April Ibinceanu graduated from the filmmaking course at Westminster University. She went on to work as a production designer and experiment with immersive installation and collaborative filmmaking. Her experience teaching film at PQA has sparked her fascination with the peculiar language of childhood. Having lived for most of her life in London, April recently returned to her hometown in Jiu Valley with the intention to reconnect to her place of birth and explore personal themes of home and childhood, of places changing and regenerating, of illness and death, resilience and adaptation.
April Ibinceanu a absolvit cursul de film la Westminster University și a lucrat apoi ca scenograf. A experimentat cu instalații imersive și filmmaking colaborativ. În experiența de a preda film la PQA a fascinat-o limbajul specific al copilăriei. Ea a locuit cea mai mare parte a vieții în Londra iar recent a revenit în Valea Jiului cu intenția de a se reconecta cu locul natal și a explora teme personale: copilărie și acasă, locuri în schimbare și proces de regenerare, boală și moarte, reziliență și adaptare.
Denise Lobonț is a visual artist who works mainly in the medium of photography and uses the format of documenting to offer counter-narratives in which established social constructs are exposed and questioned. She explores the deep nuances of everyday life and captures overlooked complexities, celebrating cultural diversity. She recently participated in a residency at the Urban Nation Museum of Contemporary Art in Berlin and a group exhibition at the art gallery of the Romanian Cultural Institute in Berlin.
Denise Lobonț este o artistă vizuală care lucrează cu precădere în mediul fotografiei și folosește formatul documentării oferind contra-narațiuni în care constructele sociale stabilite sunt expuse și puse sub semnul întrebării. Explorează nuanțele profunde ale vieții de zi cu zi și surprinde complexități trecute cu vederea, celebrând diversitatea culturală. Recent a participat la o rezidență la Muzeul de Artă Contemporană Urban Nation din Berlin și într-o expoziție de grup la galeria de artă a Institutului Cultural Român din Berlin.